27/02/2021

Το e-shop μονόδρομος για το λιανεμπόριο – Έρχεται barcode διαφάνειας στις διαδικτυακές συναλλαγές

Σε ζήτημα επιβίωσης εξελίσσεται για τη μέση εμπορική επιχείρηση ο ψηφιακός μετασχηματισμός της, ο οποίος μεταφράζεται -κατά κύριο λόγο στην παρούσα χρονική συγκυρία- σε απόκτηση e-shop.

Το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δρομολογεί για το 2021 την ενεργοποίηση προγραμμάτων ΕΣΠΑ και τη λήψη πρωτοβουλιών, με στόχο να αποτελέσουν διεξόδους σε αυτήν την «πρόκληση».

Με το λιανικό εμπόριο να έχει κατεβάσει… ρολά εξαιτίας της πανδημίας και μόλις το 17% των επιχειρήσεων (όλων των κλάδων), με 1-50 εργαζόμενους, να διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα (έρευνα από το ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σεπτέμβριος 2020), η επιλογή του click away φέρεται πως ήταν μονόδρομος για να κρατηθεί «ζωντανή» η αγορά.

Η λεγόμενη «παράδοση εκτός», ωστόσο, δεν έχει τα δομικά χαρακτηριστικά του μοντέλου αγοράς που ήρθε για να μείνει, παρά συνιστά μία εναλλακτική επιλογή εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης. Απεναντίας, το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνει το πελατολόγιό του. Η πανδημία συνέβαλε καθοριστικά σε αυτή την εξέλιξη, καθώς αρκετοί καταναλωτές απέκτησαν μεγαλύτερη ευχέρεια στη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Από το ξεκίνημα του πρώτου lockdown έγιναν σημαντικές επενδύσεις, τόσο σε υποδομές όσο και σε προσωπικό, στο ελληνικό eCommerce, σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA).

Λόγω αυτών, το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο κατάφερε να τριπλασιάσει τον όγκο παραγγελιών που μπορεί να εξυπηρετήσει. «Δυναμική, που είναι 30% μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή που θα χρειαζόταν για να αντεπεξέλθει στον όγκο του πρώτου lockdown», σημειώνεται, χαρακτηριστικά, από τον Σύνδεσμο.

Αν και τις πρώτες μέρες της δεύτερης καραντίνας αυτή η αύξηση της δυναμικότητας φάνηκε να επαρκεί, από την εβδομάδα της Black Friday και έπειτα ο όγκος των παραγγελιών εκτοξεύθηκε. Μέσα στον Δεκέμβριο εκτιμάται πως η αγορά κλήθηκε να διαχειριστεί περισσότερες από 800.000 παραγγελίες ημερησίως, αριθμό πέρα από κάθε πρόβλεψη.

Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει εξαγγείλει πως θα αξιοποιηθούν αρκετά κονδύλια, τόσο μέσω ΕΣΠΑ όσο και από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την προκήρυξη δράσεων, που θα έχουν στον «πυρήνα» τους τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.

Η αρχή αναμένεται να γίνει με μία εξειδικευμένη δράση επιδότησης επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου για την κατασκευή ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop), η οποία «χτίζεται» με πόρους (80 εκατ. ευρώ, αρχικός προϋπολογισμός) του τρέχοντος ΕΣΠΑ 2014-2020 και αναμένεται να ανοίξει για υποβολή αιτήσεων μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.

Η ομάδα του αρμόδιου υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννη Τσακίρη, επεξεργάζεται τις τελευταίες λεπτομέρειες της πρόκλησης για να «κλειδώσει» η οριστική της μορφή.

Βάσει σχεδιασμού, το πρόγραμμα θα ενισχύει οικονομικά τους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες, σε ποσοστό 100%, για προτάσεις ύψους έως 5.000 ευρώ. Για την ακρίβεια, θα καλύπτονται δαπάνες κατασκευής και αναβάθμισης υπάρχοντος ηλεκτρονικού καταστήματος και αντίστοιχες για ιστοσελίδα, καθώς και δαπάνες που αφορούν σε διαφήμιση. Για να πιάσει κάποιος το «ταβάνι» των 5.000 ευρώ θα πρέπει να καταθέσει πρόταση που θα περιλαμβάνει δαπάνες και από τις τρεις κατηγορίες που προαναφέρθηκαν.

Υπενθυμίζεται πως στις 31.1.2021 κατεβάζει… ρολά η έτερη δράση του ΕΣΠΑ που προβλέπει -μεταξύ άλλων- επιδότηση για την κατασκευή e-shop από υφιστάμενες επιχειρήσεις μεταποίησης ή παροχής υπηρεσιών. Ο λόγος για την «Εργαλειοθήκη ανταγωνιστικότητας μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων», όπου το μέγιστο επιλέξιμο κόστος για την ανάπτυξη και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος ανέρχεται σε 4.000 ευρώ.

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021 υπολογίζεται πως θα περάσει από τα χαρτιά στην πράξη το barcode διαφάνειας στις διαδικτυακές συναλλαγές. Πρόκειται για ένα ψηφιακό σήμα, το οποίο θα αποδίδεται από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή (ΓΓΕΠΚ) του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε κάθε ενδιαφερόμενο e-shop που θα εγγράφεται, οικειοθελώς, σε ειδικό μητρώο που θα καταρτιστεί.

Το σήμα, όπως έχει αποκαλύψει ο «Ε.Τ.» σε προηγούμενο δημοσίευμά του (20/12), θα έχει δυναμική απεικόνιση, παρουσιάζοντας την κατάσταση συμμόρφωσης του εκάστοτε ηλεκτρονικού καταστήματος σε πραγματικό χρόνο. Κάνοντας «κλικ» ο καταναλωτής πάνω σε αυτό θα ενημερώνεται για την εμπορική συνέπεια του ηλεκτρονικού καταστήματος και θα αποφασίζει αν θα προχωρήσει ή όχι τις αγορές του.

Στον ψηφιακό κόσμο αυτή η ανάγκη να ξεχωρίσουν οι αξιόπιστοι επιχειρηματίες από τους μη γίνεται όλο και πιο έντονη τελευταία. Κι αυτό διότι όσο εδραιώνεται το ηλεκτρονικό εμπόριο τόσο αυξάνονται και οι καταγγελίες σε βάρος κάποιων e-shop για αθέμιτες πρακτικές.

Λαμβάνοντας το σήμα, το οποίο ισοδυναμεί με πιστοποίηση περί καλών πρακτικών και μάλιστα από το κράτος, η επιχείρηση θα ενισχύει την αξιοπιστία της, έχοντας κίνητρο να τη διατηρήσει τόσο για να μη χάσει τους πελάτες της όσο και για να αποκτήσει περισσότερους.

e-καταναλωτής

Ακόμη μία πρωτοβουλία, ψηφιακού χαρακτήρα, στο «μέτωπο» της διαφάνειας είναι η εφαρμογή (app) της ΓΓΕΠΚ του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, e-καταναλωτής, η οποία «συστήθηκε» στο κοινό στις 5 Μαρτίου 2020, λίγο πριν «χτυπήσει» τη χώρα μας η πανδημία, και έκτοτε περνά από σειρά αναβαθμίσεων, με σκοπό να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της αγοράς.

Μέσω του app, ο καταναλωτής μπορεί να ενημερωθεί για τις τιμές 2.000 περίπου προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τον αρμόδιο γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Παναγιώτη Σταμπουλίδη, στόχος είναι να εμπλουτίζεται, διαρκώς, η λίστα με νέους κωδικούς, προκειμένου ο καταναλωτής, συγκρίνοντας τις τιμές σε όμοια προϊόντα, να καταλήγει στην πιο συμφέρουσα οικονομικά επιλογή. Προσφάτως, οι χρήστες της εφαρμογής απέκτησαν τη δυνατότητα ενημέρωσης και για τις τιμές λιανικής των καυσίμων.

Στη «δύση» του 2020 το app αναβαθμίστηκε, ώστε στο πλαίσιο του click away να μπορεί να αξιοποιηθεί ως ενδιάμεσος στην επικοινωνία των εμπόρων που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα με τους καταναλωτές.

Ειδικότερα, μέσω του e-καταναλωτής οι καταστηματάρχες μπορούν να ενημερώνουν τους πελάτες τους, δωρεάν, για τη διαδικασία παραλαβής των προϊόντων που παραγγέλνουν. Τα βήματα που ακολουθούνται είναι τα εξής:

1) Ο καταναλωτής τηλεφωνεί στο κατάστημα για να παραγγείλει το προϊόν που επιθυμεί, π.χ. παπούτσια, ρούχα κ.λπ.

2) Εισέρχεται στην εφαρμογή και πατάει την επιλογή «ζητάω ραντεβού». Επειτα ανακοινώνει τον εξαψήφιο κωδικό που παράγεται στον έμπορο.

3) Ο καταστηματάρχης πατάει την επιλογή «κλείνω ραντεβού» και καταχωρεί τον κωδικό, την ημέρα και την ώρα της παραλαβής.

4) Στο τέλος και οι δυο, μέσα από το app, έχουν στην οθόνη τους το ραντεβού και λαμβάνουν ειδοποίηση μισή ώρα πριν.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο επιχειρηματίας δεν χρεώνεται το sms που θα έπρεπε να στείλει στον πελάτη, καθώς η ενημέρωση είναι δωρεάν, μέσω του e-καταναλωτής.

Κατόπιν αιτήματος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) επεκτάθηκε η λειτουργία της υπηρεσίας ραντεβού και για ηλεκτρονικά καταστήματα, με το πεδίο e-shop.

Ο πολίτης μπορεί να κατεβάσει, χωρίς χρέωση, την εφαρμογή στο κινητό ή το tablet του (https://e-katanalotis.gov.gr/). Σημειώνεται πως είναι διαθέσιμη τόσο για χρήστες λογισμικού Android (δείτε εδώ).

Διστακτικοί οι μικρομεσαίοι

Με τον «χάρτη» του εμπορίου να αλλάζει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, οι μικρομεσαίοι προσπαθούν να βρουν τα… πατήματά τους. Το 57,6% των εμπορικών επιχειρήσεων θεωρεί πως η διάθεση του εμβολίου κατά του Covid-19 θα επηρεάσει από λίγο έως και καθόλου τη λειτουργία τους, το 41,1% απαντά από αρκετά έως πάρα πολύ, ενώ ποσοστό 1,3% δεν εκφράζει άποψη (δεν ξέρω/δεν απαντώ).

Σε σχέση με τον βαθμό ετοιμότητας των εμπορικών επιχειρήσεων ως προς τη διαχείριση του δεύτερου κύματος της κρίσης της πανδημίας, το 38,5% απαντάει πως δεν έχει αναπτύξει κάποιο σχέδιο και δεν σκοπεύει να το κάνει ακόμη, το 33,6% πως υπάρχει κάποιο σχέδιο σε ισχύ αλλά ακόμη εμπλουτίζεται με επιπλέον μέτρα, καθώς η κατάσταση του Covid-19 εξελίσσεται, το 14,5% ότι βρίσκεται τώρα σε διαδικασία ανάπτυξης ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης, το 12,6% πως υπάρχει ήδη σε ισχύ ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έκτακτης ανάγκης, ενώ το 0,8% δεν ξέρει/δεν απαντά.

Τα παραπάνω συμπεράσματα προέκυψαν στο πλαίσιο πρόσφατης έρευνας (Σφυγμός του Επιχειρείν 2020) της MRB, για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), όπου πραγματοποιείται αξιολόγηση της ελκυστικότητας του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ – EleftherosTypos.gr 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Πολιτική, την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο editorial.gr.