Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο «κόκκινο» οι τιμές σε μεταφορές, καύσιμα, φρέσκα τρόφιμα – Αποκαλυπτικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Νέα άνοδο 2,2% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, από αύξηση 1,9% τον Αύγουστο και έναντι μείωσης 2% τον Σεπτέμβριο πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε ένα έτος (Σεπτέμβριος 2021 προς Σεπτέμβριο 2020), το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε κατά 108,5%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 28,9% και η βενζίνη κατά 18,1%.

Ήδη οι καταναλωτές σε μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες όπως η εστίαση βλέπουν εκτίναξη τιμών. Π.χ. στο καφέ ήδη καταγράφονται αυξήσεις που ξεπερνούν το 15%. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο καφές «στο χέρι» σε πολλά καταστήματα έχει πάει από 1,5 ευρώ στο 1,7 ευρώ ενώ αλλού από το 1,8 ευρώ τιμολογείται πλέον 1,9 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι όπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΕΣΕ κ. Γιώργο Καββαθά ο κλάδος της εστίασης θα ξεκινήσει να μετακυλίει στην τελική τιμή τις αυξήσεις των πρώτων υλών και της ενέργειας καθώς σε ένα μέσο κατάστημα μόνο το ενεργειακό κόστος είναι στο 3-4% του τζίρου του.

Ειδικότερα, αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε:

 

  • Φυσικό αέριο (12,8%),
  • Ελαιόλαδο (11,8%),
  • Αρνί και κατσίκι (7,3%),
  • Λαχανικά νωπά (6,9%),
  • Ψωμί (2,5%),
  • Φρούτα νωπά (2,2%),
  • Ψάρια νωπά (2,1%),
  • Οικιακές υπηρεσίες (1,9%),
  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (1,8%),
  • ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,6%),
  • Διαρκή αγαθά αναψυχής (1,3%),
  • Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1,3%),
  • Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,1%),
  • Μοσχάρι (0,9%),
  • Ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (0,5%),
  • Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%),
  • Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,4%) και Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (0,3%).

Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε:

  • Αλλαντικά (2,9%),
  • Τυριά (2,8%),
  • Πουλερικά (2%)
  • και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,2%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον Σεπτέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, αυγά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, αλλαντικά, γιαούρτι, γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι.
  • 4,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 0,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές.
  • 0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 7,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 0,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 0,4% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
  • 0,8% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 2,4% τον Σεπτέμβριο 2021 σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2021, έναντι αύξησης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 1,9% τον Σεπτέμβριο, από αύξηση επίσης 1,9% τον Αύγουστο και έναντι μείωσης 2,3% τον Σεπτέμβριο 2020. Μεταξύ Σεπτεμβρίου και Αυγούστου εφέτος, ο εναρμονισμένος δείκτης σημείωσε αύξηση 2,1%, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Το σχέδιο της Nissan επικεντρώνεται σε ευρύτατη παρουσίαση νέων προϊόντων, αυξημένο εξηλεκτρισμό, νέες προσεγγίσεις στον σχεδιασμό και την κατασκευή, στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Πρόκειται για το αποτέλεσμα ενδελεχούς έρευνας επίσημου φορέα του της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Joint Research Centre (JRC), που δημοσιεύθηκε από το Publications Office of the...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Οι επαγγελματίες οδηγοί χρειάζονται ειδικές γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να είναι σε θέση να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες αυτών των θωρακισμένων οχημάτων, τα οποία...

ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ

Στο ειδικά διαμορφωμένο stand της μάρκας θα βρίσκονται όλα τα νέα μοντέλα BMW του 2024, δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες να τα γνωρίσουν από...